Monday, September 20, 2010

Sabah Tidak Perlu 1Malaysia

Sabah tidak memerlukan konsep 1Malaysia kerana perpaduan dikalangan rakyat sudah lama terjalin di negeri ini.

Bekas Menteri Kewangan Sabah Datuk Mohd Noor Mansoor berkata, perpaduan dikalangan rakyat berbilang kaum di Sabah bukan sesuatu perkara baru kerana keadaan itu sudah diamalkan sejak sekian lama.

"Kita di Sabah tidak memerlukan 1Malaysia. Perpaduan rakyat dari pelbagai suku kaum di negeri Sabah ini sudah lama ada dan kalau tidak silap saya sejak zaman nenek moyang kita dulu lagi," katanya.

Mohd Noor berkata, perpaduan rakyat Sabah yang terdiri dari pelbagai suku kaum sentiasa kukuh dan tidak pernah goyah.

Katanya, rusuhan kaum pernah berlaku di Semenanjung Malaysia pada 13 Mei 1969 sehingga menimbulkan keadaan tidak menentu.

Menurut beliau, peristiwa seumpama itu tidak pernah berlaku di Sabah kerana rakyat di negeri ini sentiasa menghormati antara satu sama lain sehingga mereka dapat tinggal bersama secara harmoni.

43 comments:

  1. Ya betul juga, Datuk Mohd Noor. Saya rasa tuan akan jadi wira kepada suku kaum bumiputera di Sabah. Saya sokong penuh komen tuan.

    ReplyDelete
  2. Betul tu pak.
    Sejak UMNO MENAWAN Sabah, rakyat terus menjadi kucar kacir. Dulu orang Sabah hidup aman.

    Kita patut "SWEEP UMNO" dpd Sabah Pak.

    ReplyDelete
  3. Saya setuju bahawa Sabah dah lama sudah mengamalkan Konsep 1Malaysia. Walaubagaimanapun, ia tetap bagus untuk Sabah terus mengamalkan Konsep 1Malaysia untuk memperingatkan rakyat Sabah supaya sentiasa tinggal bersama secara harmoni.

    ReplyDelete
  4. "Sabah tidak memerlukan konsep 1Malaysia kerana perpaduan dikalangan rakyat sudah lama terjalin di negeri ini."

    Sabah is a part of Malaysia. Its important for Sabah to participate in the 1Malaysia concept even though Sabah people has been living harmoniously together. We are a good example of 1Malaysia concept.

    ReplyDelete
  5. Memang pun rakyat Sabah dah lama mengamalkan konsep 1 Malaysia.

    ReplyDelete
  6. memang perpaduan telah lama wujud di Sabah dan lebih baik jika kita mengamalkan 1Malaysia agar perpaduan itu menjadi lebih erat.

    ReplyDelete
  7. With or without 1Malaysia concept, Sabah has always been living peacefully together.

    ReplyDelete
  8. Benar. Kita sudah mempunyai pelbagai kaum, i repeat, pelbagai kaum yang tinggal di dalam Sabah, bukan 2 atau 3 kaum majoriti sahaja. Dan kita tidak boleh membenarkan ada pihak yang mengkucar-kacirkan perhubungan silaturahim yang telah lama terbina.

    ReplyDelete
  9. Memang betul Sabah tidak perlu 1Malaysia kerana disini semua bangsa sudah lama terjalin perhubungannya dan kemesraannya. Tapi apa yang penting kita disini ialah kita sokong dan bantu PM untuk menjayakan kosep 1malaysia untuk semua. bukan sabah sahaja tapi sarawak dan juga semenanjung. Harap kita boleh mencontohi Sabah.

    ReplyDelete
  10. Walaupun Sabah sudah lama mengamalkan perpaduan, ia masih penting untuk kita sokong dan bantu PM dalam menjayakan konsep 1MALAYSIA.

    ReplyDelete
  11. semangat 1Malaysai teleh lama wujud di sabah, semangat seperti ini perlu terus ditetapkan dalam diri dalam membentuk masyarakat yang harmoni dan bersatu.

    ReplyDelete
  12. Sabah merupakan sebuah negeri yang mempunyai pelbagai kaum dan bangsa dan mereka hidup dalam keamanan dan kemesraan semua kaum. Jadi kita berbangga dengan hidup di negeri Sabah yang mengamalkan keamanan dan kemakmuran. Malaysia mesti menjadi seperti Sabah dan 1 malaysia merupakan untuk semua orang malaysia yang tidak mengira apa kaum sekalipun.

    ReplyDelete
  13. sabah adalah negeri yang penduduknya berbilang kaum dan bersatu, konsep 1Maaysia telah lama wujud di negeri ini. ini perlu dicontohi oleh negeri2 lain.

    ReplyDelete
  14. perpaduan di kalangan rakyat Sabah memang telah lama wujud. dan kita juga perlu menyokong gagasan 1Malaysia agar perpaduan menjadi lebih kukuh.

    ReplyDelete
  15. perpaduan kaum di sabah memang kukuh dan erat..disebabkan itulah sabah dijadikan sebagai contoh untuk mempraktikkan konsep 1Malaysia..

    ReplyDelete
  16. sebagai sebahagian daripada Malaysia, sabah tidak terkecuali untuk mempraktikkan konsep ini..bagi memastikan konsep ini berjaya dijadikan sebagai budaya malaysia kerjasama serta penglibatan rakyat adalah perlu..

    ReplyDelete
  17. mungkin sabah dilihat tidak perlu 1Malaysia, namun jika tidak dipraktikkan maka lama-kelamaan hubungan kaum yang sedia wujud akan goyah..konsep 1Malaysia adalah satu simbol/ ingatan bagi kita untuk mengukuhkan hubungan sesama kaum di sabah dan malaysia..

    ReplyDelete
  18. keharmonian antara kaum adalah tanggungjawab kita bersama..kita tidak harus membiarkan keharmonian ini digugat oleh mana2 individu/ kumpulan terutama sekali mereka yang berlatar belakangkan politik..

    ReplyDelete
  19. rakyat sabah harus berbangga dengan toleransi kaum di sabah sehingga dijadikan sebagai contoh pada peringkat kebangsaan..namun, isu PATI harus diselesaikan...sabah tidak perlu PATI..1Malaysia adalah bukan untuk PATI..

    ReplyDelete
  20. orang amino punya 1 malay-sia termasuk PENDATANG HARAM yang sudah dapat FREE IC di Sabah. Sekarang populasi PTI yang sudah dapat IC mengisi 40% dari keseluruhan populasi anak sabah tulin.

    Itu kerana orang amino kata sabah punya PTI yang sudah dapat IC adalah FIXED DEPOSIT untuk mereka TAPI sedihnya bukan orang sabah tulin.

    Yang sokong BABI BUTA sama Amino orang kita ini adalah PENGKHIANAT sama negeri kita.

    ReplyDelete
  21. Aku sedih lihat segenlintir orang kita sanggup mengadaikan maruah, bangsa dan negari kita sama amino sebab $$$$.

    Lihat aje beberapa ribu akar tanah orang kampung kita di Lahad Datu, Semporna dan Tawau dikasih sama Pendatang Haram dari Indonesia.

    ReplyDelete
  22. Datuk Mohd Noor Mansoor has touched the point and message to KL that we Sabahans are all along in harmonious state with all the numerous ethnic groups in Sabah.

    A point given by a veteran politician that Sabah is different is worth noted.

    ReplyDelete
  23. konsep 1Malaysia sebenarnya datang daripada Sabah/Sarawak dimana rakyatnya (sabah sahaja) terdiri daripada 32 etnik. tapi perpaduan ini tidak akan kekal lama jika kuasa politik berjaya mempengaruhi minda rakyat...

    ReplyDelete
  24. rakyat Sabah masih boleh bersatupadu dan hidup harmoni walaupun dibahagikan dengan 32 etnik.. tapi situasinya akan jauh berbeza jika rakyat Sabah dibahagikan dengan parti2 politik yang ada di Sabah.

    ReplyDelete
  25. Kenapa tidak perlu pula? Perhubungan kaum di Sabah erat, apa pula antara Sabah, Sarawak dan Semenajung?

    ReplyDelete
  26. Lambat bah Pak Najib tu... Kita sudah ada 1 Borneo, 1 Sulaman baru dia laungkan 1 Msia.

    ReplyDelete
  27. New UMNO voters??
    http://www.earthtimes.org/articles/news/345310,malaysia-recruit-fishermen-bangladesh.html

    ReplyDelete
  28. Kita ada 32 etnik di Sabah dan ini belum termasuk Pilipin Suluk, Bajau, Indonesia Bugis, Java, Pakistan dan Indian mamak yang dibawa masuk oleh syaitan assssno.

    ReplyDelete
  29. Sabah sebahagian dari Malaysia, jika kita bangga dengan perpaduan antara kaum , bawalah konsep ini ke peringkat nasional.

    ReplyDelete
  30. I Malaysia untuk Malaysia. Sabah Sarawak tidak terkecuali.

    ReplyDelete
  31. Semangat 1 Malaysai wajar dipupuk semua rakyat Malaysia.
    Tiada yang patut lepas termasuk Sabah Sarawak.

    ReplyDelete
  32. Sabah patut berbangga diikhtiraf menjadi contoh 1 Malaysia.

    ReplyDelete
  33. Urang SABAH hidup harmoni,saya rasa samua urang SABAH satuju,tapi parti politik yg mamarintah SABAH bukan dari SABAH pun,itu yg endak patut,parkataan "SWEEP UMNO"saya sukung abislah,sabab dioranglah"pengasau"dan"panakau".....sadarlah samua oiiiii nanti kana kabas abis baru"opurak mato nu"...."SAPP"bulih bah kalau kau.

    ReplyDelete
  34. If you people still remember in the past that because of our Sabahan leaders were too greedy of powers , UMNO had to came to secure Sabah. Gosh ! the situation in the state capital, Kota Kinabalu , really reminded me of the aftermath of 13 may .

    I don't think we want such havoc to happen again . As I see it , 1Malaysia is merely a concept . The truth , it has adversely enhance our sense of 'Sabahanhood' and realized the by-product of selfishness..and greediness .. for heaven sake . I suppose Datuk Mohd Noor knows better ......

    ReplyDelete
  35. Siapa itu sabahan dalam UMNO Sabah? Apa mereka suka ditarik hidung dari dulu!

    ReplyDelete
  36. read this review after 49 years!
    Are you confident PR or SAPP can have a plan if taking over the state administration?Show all sabahan and let us be convinced how you can make a fair beneficial review and free the state in economy from Federal govt if still under BN?
    It has to be practically sound...as sabahan has no more time to waste for their future generation if keep on with only "poltiking" promise or talk!

    ReplyDelete
  37. Sabah has been practicing it long time ago.

    ReplyDelete
  38. Sabah needs no 1M. We have been in that stage for so damn long.

    ReplyDelete
  39. Sabah tidak perlukan 1M untuk membuktikan kita maju. Sedangkan Najib sendiri berkata bahawa Sabah merupakan contoh terbaik.

    ReplyDelete
  40. Renung-renungkan kepada penyokong 1 malaysia.. sabah tidak pernah "racist",

    1. Ada seorang kawan saya bertugas di semenanjung sebagai seorang guru. Pertama kali beliau masuk kelas, murid-murid bangun dan beri ucapan selamat pagi kepadanya. Selepas itu murid beliau mengalu-alukan kedatangannya ke Malaysia. Pelik, selepas lebih 50 tahun, masih ada individu di semenanjung Malaysia tidak tahu Sabah di bawah malaysia? Adakah perkara ini suatu yang melucukan? Fikirkan.

    2. Rakan-rakan guru seperjuangaan saya yang ditugaskan di sekolah-sekolah di semenanjung Malaysia tidak mendapat perhatian yang sewajarnya daripada pihak pengurusan sekolah. Ada yang dilaporkan terpaksa menjadikan perpustakaan sekolah sebagai tempat berlindung, tanpa ada apa-apa tindakan daripada pihak yang sepatutnya dan ada juga rakan-rakan guru saya yang tidak "diharapkan" untuk mengajar anak-anak di semenanjung. Adilkah layanan sebegini kepada orang sabah, dianaktirikan di negara sendiri? Fikirkan.

    3. Saya diberitahu oleh rakan guru di semnanjung bahawa mereka pernah ditanya adakah orang sabah tinggal di atas pokok? Kalau anda ditanya soalan yang sama, mungkin sudah lama penumbuk sampai di muka mereka. Hal ini adalah benar.

    4. Cuba kita lihat di semnanjung Malaysia dan kita bandingkan dengan negeri sabah dan sarawak. Kita tahu sabah dan sarawak ini lebih kaya dengan sumber alam, tetapi kenapa jalan-jalan di negeri kita tidak diperbesarkan selaras dengan sumbangan negeri sabah dalam ekonomi malaysia? Padahal di semenanjung malaysia pada ketika ini sudah mempunyai lebuhraya 8 lorong dari johor bahru ke perlis, jambatan pulau pinang kedua sedang dibina, sedangkan jambatan pulau labuan ke tanah besar sabah tidak ada peruntukan. Kita dianayai dan dieksploitasi kekayaan negeri di bumi sendiri.

    5. di semenanjung tidak ada istilah "pedalaman" lagi..ini anda semua mesti tahu..Saya seorang guru, jadi saya tahu tentang perkara ni..Hanya Sabah dan Sarawak menggunakan istilah "pedalaman". Mengapa di semenanjung tidak ada istilah pedalaman? jawapannya kerana pembangunan yang pilih kasih. Perbelanjaan berat sebelaah ke kawasan semenanjung malaysia sedangkan sabah dan sarawak dianaktirikan sambil dimanipulasikan sumber ekonomi yang banyak. Sedarlah rakyat sabah.

    6. Secara faktanya, penduduk sabah dan sarawak ramai yang terpaksa keluar negeri untuk mendapatkaan rezeki yang lebih, padahal pendapatan yang dijana oleh negeri yang datangnya dari pembalakan, petroleum, perikanan dan hasil bumi yang lain menjadikan sabah penyumbang pendapatan negara terbesar. Tetapi negeri kita masih dilabel sebagai negeri paling "miskin" di malaysia.


    Insaflah wahai teman-temanku. Andai kata anda tidak mahu percaya apa yang saya nyatakan disini tidak mengapa. Tetapi sekurang-kurangnya kita mesti bangun untuk mempersoal mengapa negeri kita ketinggalan berbanding negeri-negeri di semenanjung. Kita tahu negeri sabah kaya, tetapi mengapa dilabel sebagai "negeri termiskin" di malaysia dengan kadar kemiskinan 16%, berbanding sarawak dengan hanya 7%.

    Fikir-fikirkan la. Renung-renung kan lah. Jangan kita dipergunakan oleh orang yang berkepentingan seperti BN. kita dieksploitasi, mereka ketawa berdekah-dekah di atas kerusi empuk berpusing-pusing.

    ReplyDelete
  41. Sabah sememangnya tidak pernah rasis.

    ReplyDelete
  42. Saya menyokong penuh kenyataan Datuk. Saya juga kasihan dengan Guru Sabah mengajar di Semenajung di anak tirikan Saya sendiri suda 21 tahun Tinggal di Selangor Dan Kuala Lumpur dari Belajar, Bekerja dan Berniaga hampir semua orang semenanjung iaitu 85 peratus benci atau tidak suka dengan orang Sabah. Pengalaman saya yang paling teruk bilamana sewaktu belajar di satu kolej Mara saya mendapat keputusan yg baik dalam pengajian saya malah pecah rekod mengalahkan pelajar melayu semenanjung tapi oleh kerana pengurusan kolej berkenaan merasakan saya sebagai orang Sabah tidak patut dan janggal kerana mengalahkan Budak Melayu mereka maka saya ditukarkan ke jurusan yang paling teruk "bidaa'' orang Sabah bilang jadi sewaktu perhimpunaan besar dimana ada wakil dari Pihak Kementerian si Pengurus tadi mencanangkan yg ianya bersikap Profesional dan tidak pilih kasih lalu di cabarnya siapa yg pernah di anaya oleh nya. cabaran itu ditujukan kepada semua warga kolej berkenaan.

    Tapi saya betul-betul rasa Hak saya telah di rampas maka saya pun berdiri di depan ribuan orang Melayu Semenanjung peristiwa ini berlaku pada Tahun 1993 masa tu belumada HP video kalau tida dapat lah saya Rakam macamana di hina dan dikutuknya saya sebagai orang Sabah. Sedih bercampur dendam dalam Hati.

    KATA PENGURUS MARA MELAYU SEMENANJUNG ITU"' Ehh.. enko orang Sabah tidak layak dapat bantuan dari Mara"' Orang Sabah tidak mengenang Budi Di Beri Betis Nak Peha.

    Itu lah salah satu perkataan yg tidak pernah saya lupakan selama bergelar Warga Malaysia Kelas Tiga iaitu Orang Sabah selama di Semenanjung Malaysia. Banyak Lagi yg di perkatakan secara hina tapi lain kalilah bila saya ada blog sendiri anda saya akan kongsikan.

    HIDUP SABAH. MERDEKA SEPANJANG MASA.

    ReplyDelete
  43. Orang Sabah tidak seperti orang semenanjung yang bersifat perkauman.

    ReplyDelete