Wednesday, May 9, 2012

SAPP janji bantu rakyat miliki rumah

KOTA KINABALU - Parti Maju Sabah (SAPP) berjanji akan membantu generasi muda memiliki rumah sendiri apabila mengambil alih tampuk pemerintahan kerajaan negeri Sabah selepas memenangi pilihanraya umum kali ke-13 akan datang.

Presiden SAPP Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee berkata, golongan sasar adalah belia yang berkahwin buat kali pertama dan masih belum memiliki rumah.

"SAPP pernah membantu rakyat Sabah memiliki kediaman selesa ketika saya memegang jawatan sebagai Ketua Menteri dari tahun 1996 hingga 1998.

"Para setinggan tempatan dan rakyat yang tidak memiliki rumah pada ketika itu dibantu sehingga mereka berjaya memiliki rumah masing-masing.

"Banyak estet perumahan dan perkampungan telah dibuka. Sebagai contoh, kita tidak perlu pergi jauh, di sekitar kawasan bandaraya ini sahaja kita telah bina Taman Keramat, Kampung Warisan, Kampung Cenderamata 1, Kampung Cenderamata 2 dan lain-lain lagi.

"Ini bukan janji kosong. Kita telah buktikan pada masa lalu dan akan terus membantu rakyat yang tidak mempunyai rumah agar mereka dapat tempat berteduh yang selesa.

"Apabila menerajui kerajaan negeri Sabah selepas pilihanraya umum nanti, kita juga berjanji akan membina lebih banyak lagi rumah pada masa akan datang," katanya.

Beliau berucap pada majlis perhimpunan belia SAPP Kota Kinabalu yang telah diadakan di sebuah dewan Sekolah pada hari ahad lalu.


Beliau berkata, para belia perlu dibantu mendapatkan rumah kerana ia adalah satu proses kehidupan kerana apabila seseorang itu meningkat dewasa maka mereka pasti ingin mendirikan rumahtangga dan membina sebuah keluarga bahagia disamping memiliki sebuah kediaman selesa.

Katanya, ramai belia Sabah pada masa ini sukar mendapatkan rumah kerana kerajaan negeri Sabah pada hari ini gagal menyediakan rumah yang mencukupi.

Teck Lee berkata, lebih parah lagi apabila puluhan ribu belia Sabah masih menganggur sehingga tidak mampu menyara hidup sendiri apa lagi memiliki rumah.

"SAPP apabila membentuk kerajaan nanti akan perbetulkan semua kegagalan dalam sistem pemerintahan kerajaan negeri Sabah yang ditunjangi UMNO ini.

"Walaupun pada masa ini kita berdepan dengan pelbagai rintangan tetapi perjuangan akan diteruskan sehingga beroleh kejayaan. Selaras dengan misi parti SAPP yakni, "mewujudkan sebuah kerajaan yang amanah, dan masyarakat yang progresif, adil dan sejahtera" SAPP akan kotakan janji," katanya.

36 comments:

  1. Some 20,000 affordable housing units will be built in Sabah over the next five years under a new partnership formed between the Sabah Housing and Town Development Authority (SHTDA) and Malaysia’s Probil Sonati Development.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 20,000 rumah kos rendah yang bakal dibina ini mungkin boleh memuaskan keperluan rakyat untuk rumah yang mampu dimiliki.

      Delete
    2. I don't think SAPP would be able to do so.

      Delete
  2. Over the longer term, the partnership expects to build a range of low-cost properties, including apartments, bungalows and semi-detached houses. Prices will range between RM85,000 ($27,000) and RM2m ($627,000), depending on the unit – relatively affordable in a country in which the supply of budget housing has been a concern. The unit models and main fittings will be fairly basic.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan adanya perumahan kos rendah di Sabah nanti, lebih banyak orang terutamanya mereka yang berada dalam pendapat kecil dan sederhana juga mampu memiliki rumah sendiri.

      Delete
    2. I certainly hope the SPNB will find its way to make things work out.

      Delete
  3. kerajaan BN sekarang pun dah byk membantu rakyat dalam memiliki rumah melalui PPRT, skim rumah mesra, skim rumah pertamaku dan byk lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAPP menjanjikan sesuatu yang kerajaan sedia ada dah berikan.

      Delete
    2. Bagaimana sambutan para belia yang baru bekerja dan pendapatan kurang RM3k terhadap Skim Rumah Pertamaku??jarang juga dengar tentang ni. PPRT saja yang selalu saya dengar.

      Delete
    3. w/pun ada, masih belum mencapai sasaran diharapkan...tu PPRT saja yang nampak berjaya...perlu ada pembaikan lagi..

      Delete
    4. Rumah PPRT perlu diberi kepada mereka yang layak saja.

      Delete
    5. Macam keadaan di Beaufort sekarang, banyak rumah telah dibina.

      Delete
  4. Inilah politik-tindakan cuba mempengaruhi dan menguasai pihak lain. Janji ni kadang2 di mulut saja, lain hari "habuk pun tara.."Pandai2lah menilai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. janji tidak masuk akal bah...semua gara2 mahu dapat kuasa..

      Delete
    2. jangan bagi janji kosong kepada rakyat.

      Delete
    3. SAPP ada peruntukan ka sampai mahu bagi janji begitu konon?

      Delete
    4. The government has done a lot for Sabah so I don't think we should doubt its effort.

      Delete
  5. Rasanya lebih baik SAPP cuba naikkan gaji para pekerja di Sabah ni supaya dapat menampung kos perbelanjaan yang semakin meningkat akibat kenaikan barang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I think the people would much prefer to have their salary increase

      Delete
    2. buat banyak2 rumah pun, kalau belia tiada duit sama juga ianya jadi projek gajah putih...

      Delete
    3. naikkan gaji? boleh kah?

      Delete
    4. Jika gaji minima dinaikkan, majikan pasti akan mengurangkan pengambilan pekerja dan menyebabkan pasaran pekerjaan lebih kecil lagi, nanti lagi banyak yang menggangur.

      Delete
    5. Macam la SAPP tu kaya sangat.

      Delete
  6. lucu pula ni janji...kalau tiada duit pun, sama juga tidak dapat rumah...lain lah kalau percuma diberi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu pun kalau SAPP menang la

      Delete
    2. SAPP boleh menang kh?

      Delete
    3. Belum bertanding pun sudah tahu SAPP kalah.

      Delete
  7. tambirang saja tu

    ReplyDelete
  8. Janji yang hanya untuk menarik undi orang ramai.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha..sebab SAPP tahu mereka tidak akan menang. Buat sajalah janji sampai ke bulan pun, memang mereka berani buat.

      Delete
  9. Janji-janji kosong daripada SAPP sebenarnya semua ini. Maka tidak perlulah terpedaya dengan permainan yang dibuat oleh SAPP ini.

    ReplyDelete
  10. Macam banyak duit pula SAPP ini mahu membuat rumah untuk penduduk. Kalau benar pun rakyat perlu ada pendapatan yang mampu untuk perkara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru juga SAPP bagi kenyataan bahawa banyak pengangur di Sabah ni.

      Delete
  11. kerajaan hari ini pun banyak bantu golongan ini untuk mendapatkan rumah.. ada banyak rumah2 kos rendah telah dibina oleh kerajaan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg bnyk bro p smpi bila mo sewa bro? lgipun dasar sewa krajaan x berniat nak tukar kpada jual t'utama skali ppr,pprt tu sblum election lpas election 't' balik ke SM....LAU XBACA PAPER JGN CITE BRO!!!!!

      Delete
    2. Bro sampai bila mahu mengharapkan bantuan bro?? sebab itu warga cina dan India lebih maju walaupun bilangan mereka sedikit di negeri ini.. sebab mereka TIDAK mengharapkan bantuan kerajaan..

      Delete