Saturday, October 1, 2011

Projek IC - Denial by Deputy Minister is to protect Umno

KOTA KINABALU, Sep 30: The denial statement by Deputy Home Minister Dato' Lee Chee Leong on the existence of Project IC in Sabah is a slap on all the state Barisan Nasional (BN) component parties that have been raising the issues all this while.

Sabah Progressive Party (SAPP) Deputy President Datuk Eric Majimbun believed it was a pre-planned denial statement to protect Umno after a Sabah BN component party, Upko, which during its congress last weekend demanded for the setting up of the Royal Commission of Inquiry (RCI) on illegal immigrant in Sabah in the presence of Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Majimbun who is also Sepanggar MP said the denial was a big slap to Upko Tuaran MP Datuk Wilfred Bumburing who had submitted a detailed report on the issue including Project IC to the Minister of Home Affairs a year ago that had never been answered.

"Now the answer comes from his deputy minister from MCA protecting Umno," he said here Friday.

Majimbun said that Lee asking for proof on the issue was also a blow to all BN component parties, especially Parti Bersatu Sabah (PBS) who always preferred to be vocal about the issue from within.

"Yet it's proven loud and clear that Umno as the major decision maker could not bother as long as they satisfied their need," he said.

He said that for Lee to ask for proof was absurd since the memorandum from Upko, books by Mutalib MD and Dr Chong Eng Leong were good enough.

"I have on several times highlighted the same issue in parliament and tabled the issue of ICs of Jerom Majimbun in BN meetings to the former and present PM but failed to take any action," he said, adding that the government still practice denial syndrome and purposely take side with the 'mother of all threats' .

Majimbun said this was a classical example of Federal leaders coming to Sabah to just do whatever they like as if Sabahans are ignorant of issues that affect their rights and livelihood.

In fact these kind of Federal leaders were ignorant of the issues that affected Sabahans, he said.

"The Deputy Minister's statement is a prelude to stop the formation of RCI ... now MCA as servant of Umno is trying to please its boss, by covering what is the reality of the Sabahans' problem," he said.

32 comments:

  1. The project IC is not something that can be easily denied.

    ReplyDelete
  2. Better try to solve this problem rather than just politicize it.

    ReplyDelete
  3. setuju dengan shawn, cari jalan untuk selesaikan...

    ReplyDelete
  4. betul tu shawn...cari penyelesaian dan harap isu ini tidak dipolitikkan.

    ReplyDelete
  5. isu ini harus diteliti dengan sebaiknya agar semua persoalan yang timbul dapat dijawab.

    ReplyDelete
  6. kerajaan harus ikhlas dengan apa yang diseru supaya rakyat yakin bahawa kerajaan tidak hanya cakap kosong tetapi akan cuba sedaya-upaya untuk mengatasi masalah ini

    ReplyDelete
  7. dengan cara apa sekalipun, yang penting selesaikan isu PATI di Sabah yang semakin membimbangkan ini

    ReplyDelete
  8. tubuhkan sahaja Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) dan tengok keputusannya, kalau masih tidak dapat menangani masalah ini, carilah cara lain hingga masalah ini selesai

    ReplyDelete
  9. harap tidak ada pihak tertentu yang cuba menyembunyian sesuatu dari diketahui umum

    ReplyDelete
  10. sudah semestinya rakyat Sabah mahu masalah PATI ini ditangani dengan jayanya oleh kerajaan Sabah tidak kira dengan apa cara sekali pun

    ReplyDelete
  11. harap kerajaan akan mencari jalan menyelesaikan masalah ini, agar isu ini tidak dijadikan bahan untuk dipolitikkan.

    ReplyDelete
  12. tk tau samada wujud atau tidak projek tersebut, tapi yang pasti kehadiran PATI di negara kita amat ramai.

    ReplyDelete
  13. masalah PATI yang perlu kita tumpukan, cari jalan penyelesaian bagi masalah ini.

    ReplyDelete
  14. The only thing I know is to keep for the phantom voters.

    ReplyDelete
  15. penafian dari KDN ini sememangnya menguris hati pemimpin2 sabah baik kerajaan atau pembangkang serta rakyat tulin sabah...apakah KDN selama ini adalah buta, tuli dan bodoh?

    ReplyDelete
  16. memorandum berserta dengan bukti2 kukuh wujudnya projek IC di sabah telah diserahkan kepada pihak KDN..apakah KDN ada melihat dan mengkaji memorandum dan bukti2 tersebut? atau memang benar sangkaan rakyat sabah bahawa KDn cuba melindungi perkara sebenar dan pihak2 atasan yang terlibat.

    ReplyDelete
  17. RCI harus ditubuhkan kerana ada keperluan...datuk wilfred dan datuk masidi juga inginkan RCI ditubuhkan..

    ReplyDelete
  18. 'rakyat didahulukan pencapaian diutamakan' harus diterjemahkan dengan penubuhan RCI untuk menyiasat projek IC di sabah kerana ianya melibatkan hak dan kepentingan rakyat sabah serta keselamatan dan kedaulatan negara.

    ReplyDelete
  19. PTI are intruding us all along.

    ReplyDelete
  20. I can't believe Lee Chee Leong can say like that.

    ReplyDelete
  21. help said...

    I can't believe Lee Chee Leong can say like that.
    October 8, 2011 9:43 PM

    Betul tu.

    ReplyDelete
  22. What to do? Outsiders seem so understand us yet they are so not understand us by the way.

    ReplyDelete
  23. Macam mustahil tak wujud projek IC di Sabah. Kalau betul tak wujud kenapa ada yang kena tahan sebab memiliki IC palsu???

    ReplyDelete
  24. Kalau Lee Chee Leong nak deny pun takpalah.. Tapi soalnya sekarang kenapa makin ramai pati di Sabah??? Takkan ada udang disebalik mee kan:P

    ReplyDelete
  25. Masalah pati dah lama berlaku dan hingga saat ini pun masalah ini masih juga belum selesai. Rasanya kajian perlu dilakukan dan cari punca kenapa isu ni masih tak pandai2 selesai.

    ReplyDelete
  26. Jika perlu bekerjasamalah tanggani hal ini kerana dengan adanya kerjasama pasti setiap masalah dapat ditanggani dengan lebih baik.

    ReplyDelete
  27. Apapun, kita tunggu dan lihat sajalah nanti:)

    ReplyDelete
  28. Benar..Masalah kehadiran pendatang inilah yang membimbangkan rakyat Sabah. Jadi kerajaan perlulah mencari jalan penyelesaian yang sebaiknya bagi memastikan masalah PATI ini akan dapat ditangani sepenuhnya. Kerajaan pasti akan dapat melakukanya.

    ReplyDelete
  29. Kalau tidak mahu RCI ditubuhkan maka tanganilah sebaiknya. Jangan sampai perkara ini berterusan begitu saja tanpa ada tindakkan seterusnya.

    ReplyDelete
  30. ask him to resign from his current post.. we don't need such minister who only know how to deny the problem faced yang the people..

    ReplyDelete
  31. ya betul wazxiran, kita harus yakin dengan kerajaan... kita tau masalah ini akan dapat di selesaikan... sbb masalah ini telah berlarutan begitu lama..

    ReplyDelete
  32. Great blog- really enjoyed reading it. Have bookmarked you and will check back regular. Please feel free to take a look at my blog...
    Cheap Flights to Phnom Penh
    Cheap Flights to Shenyang
    Cheap Flights to Wellington

    ReplyDelete