Wednesday, July 2, 2008

Show Cause Letter to SAPP

KOTA KINABALU, July 1, 2008: Sabah Progresive Party (SAPP) received the show cause letter from Barisan Nasional (BN) today, demanding for an explanation on its recent conducts within 30 days.

According to a brief statement issued by the SAPP HQ here today, the show cause letter issued by BN secretary general Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dated 30 June 2008 was sent through Pos Laju.

The show cause letter demanded for an explanation on three main issues and they are:
1) Proposed vote of no confidence against Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi;
2) Statement that there is no guarantee that SAPP will still be in BN after August;
3) SAPP loss of confidence in Prime Minister

10 comments:

  1. show cause letter to them?? ha..ha..ha. they don't read news or know about rakyat's grouses through street protests bcs they stay back at their luxuries condo counting the money they steal for fuel hike.

    better to ask them to give show cuase letter why rakyat cannot speak up and ask them to sack if they are not satisfy since they always claim what they do is ALWAYS THE RIGHT WAY-No one can Oppose !!

    Anything Bodowi says is ALWAYS RIGHT AND THE TRUTH-ONLY RAKYAT MALAYSIA LIES!!! Accept this fact...RAKYAT!!! Bodowi's way is ALWAYS RIGHT-MALAYSIA RAKYAT operates like rojak rojak, no system, no planning!!! That's why he move Motion on Fuel Hike after having implement it.

    RAKYAT MALAYSIA must feel very grateful to have Bodowi & his Stupid BN because what is does is for the betterment of ALL. He is the GREATEST PM We shall ever have.

    ReplyDelete
  2. well, give them a good reply... anyway, at least something is moving for the rakyat... Hopefully, it is not wayang kulit again...

    ReplyDelete
  3. Jawapan Tunjuk Sebab Dari Rakyat Sabah:
    1) Proposed vote of no confidence against Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi;
    a: Untuk memberi isyarat yang serius kepada pucuk kepimpinan BN yang diketuai oleh PM agar Sabah diberikan perhatian yang sepatutnya.

    2) Statement that there is no guarantee that SAPP will still be in BN after August;
    a: Seperti kata MP Kimanis (petikan Agendadaily) Kalau YB bersuara dituduh akan melompat, kalau YB tak bersuara rakyat pula akan melompat. Kalau SAPP bersuara 50%peluang BN-SAPP masih releven di Sabah. Kalau tak bersuara SUDAH PASTI BN-SAPP akan dikubur oleh rakyat (Sila baca artikel Borneo Post - Prof Khoo 1/7/08).

    3) SAPP loss of confidence in Prime Minister
    a: Lambat bertindak dan lemah darisegi kepimpinan sehingga menyebabkan kekalan teruk calon BN baru-baru ini. Manifesto PR BN telah dikhianati dan janji PR telah dimungkiri.

    Sebenarnya masih banyak sebab tetapi biarlah rakan blogger yang lain memberikan jawapan bagi pihak SAPP.

    ReplyDelete
  4. tired of bn stupidity and hatredJuly 2, 2008 at 2:25 PM

    To have "confidence" in Doillah bin Badawi and Be End (BN) is to kill your future, posterity and life.

    ReplyDelete
  5. 1) Proposed vote of no confidence against Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi;

    Question to BN; Give me good reasons why proposed vote of no confidence against PM should not be made?

    2) Statement that there is no guarantee that SAPP will still be in BN after August;

    Tell me what BN can do to guarantee that SAPP will still be in BN after August?

    3) SAPP loss of confidence in Prime Minister

    No only SAPP has lost confidence in PM, but the general rakyat also. The majority of the rakyat agreed.
    So what should the PM do to get back the people's confidence?

    ReplyDelete
  6. Greetings Mr.Yong,

    This is the beginning of the end of BN.Perhaps BN should be made fully aware that the advocation where the voices of the people of Sabah,and not solely from Yong Teck Lee or SAPP.I call upon the learned leadership of BN to issue a similar show cause letter to all Sabahans,because the feelings of all Malaysians in Sabah will not be compromised.

    Mr.Yong,stand firm and the people of Sabah will stand with you,back out and you are HISTORY.

    Cheers...

    ReplyDelete
  7. To all Sabahans, let's make it work!

    Without your support, our demands for a Better Sabah will be gone, and that is history!

    BN will take all the opportunity to entice the other states and get their support!

    West will control East...and for good! Like Datuk Yong said, this is the time and the "window of opportunity"

    Think now! Sarawakians are contented with what they are having now! They have control over their own state!

    Let's look at Sabah. Do you think the majority of Sabahans are happy to be dictated by UMNO?

    Like the Malays in West Malaysia said,....You Sabahans are not Melayus, you are being categoried as Bajau, Kadazan, Dusun, Muruts, Kadayan, Lundayu, Iranun, suluk, bugis, sungei, brunei and so forth....

    West Malaysians Malay are Melayu...Sabahan Bumis are 2nd Class citizens, kadazans are 3rd class, others are 4th class...after many...chinese are dunno class, indians after chinese lah!

    ReplyDelete
  8. Better tell all Sabahans
    "THE TRUTH" about
    "What happens to SABAH and Labuan if the oil dries up, say in 50 years ???

    BN will then neglect us and ask the Philippines to take back Sabah, and the current illegals become the real CITIZENS and we as Sabahans are no more but now mere illegals in name.

    BN UMNO leaders are smart, they kill 5 birds (PBS, UPKO, SAPP, PBRS and LDP) with one keris.

    Better wake up now, all Sabah BN leaders and beware our Sabahan days are numbered.

    The window of opportunity is truly and timely now on our side. If we lost it this time, our harmony, prosperity and security will be gone forever.

    THINK NOW AGAIN, Pairin , VK Liew and Kurup.

    DO NOT BETRAY OUR OWN SABAHANS !!!

    ReplyDelete
  9. லேட் உஸ் கம் டோகேதேர்
    ஷோ யூர் சப்போர்ட் டு தடுக் யோங்
    அண்ட் சப்ப.
    வேல்கோமே ஆல் டு த போரும் ஆன்
    டைம்: ௭.௩0 பம்
    ட்டே: 0௬-0௭-௨00௮
    வெநுஎ: சப்ப ஹெஅடஃஉஅர்தெர்
    போர்நின் சென்டர் லுயாங்
    ஆல் சபான் முச்ட் கம்!

    Meet the People Session (Multi Lingual)
    "Pemimpin Bersama Rakyat"
    Date: July 6, 2008 (Sunday)
    Time: 7:30 pm.
    Place: Ground floor, SAPP HQ Bornion Centre, Luyang, KK

    ReplyDelete
  10. Kenapa SAPP diminta surat tunjuk sebab? sebab apa lagi Dtk Najib nak tahu ?

    Tindakan Dtk YTL & SAPP terhadap PM Pak Lah, sudah menunjukkan sebab-sebabnya dengan terang dan jelas - Dtk YTL & SAPP menyuarakan 8 perkara - rintihan rakyat sabah untuk menuntut hak rakyat sabah yang mana selama 45 tahun kerajaan pusat abaikan - tak ambil peduli.

    Dewan Tertinggi BN macam tak faham, atau buat-buat tak faham kah. Jangan lah tidur, cukup lah PM Pak Lah tu kuat tidur, kamu jangan lah tidur, buka lah mata terang-terang, beri lah pandangan jauh, jangan tutup telinga, korek lah telinga yang sudah penuh dengan lombong emas tu, leka dengan kekayaan, sehingga tak tahu lagi nak berfikir yang waras.

    Sabelum Dewan Tertinggi BN mengambil tindakan terhadap SAPP, fikirkan dulu mengenai perkara-perkara ini:-

    1. Jangan lupa pada tahun 1994 - kewujudan BN di sabah kerana SAPP menyertai BN ketika itu PBS adalah Pembangkang yang cukup kuat di sabah.Kerajaan pusat jangan seperti kacang lupakan kulit.

    2. Semua kerusi yang diperuntukan kepada SAPP menang dengan majoriti yang tinggi - ini menunjukkan sokongan rakyat kepada perjuangan dan kepimpinan SAPP.

    3. SAPP berpengaruh - kerana SAPP berjuang dan berkhidmat untuk rakyat - buktinya selepas seminggu pilihanraya 1994, SAPP sudah buka Kaunter setiap Sabtu dan Ahad semua kawasaan wakil rakyat SAPP, berjumpa rakyat tangani masalah rakyat, dengar rintihan rakyat - wakil rakyat lain asyik makan angin, asyik cari projek, hanya nampak muka kalau ada program besar-besaran terutama sekali kalau PM datang sabah, semua muka nampak.

    4. Ingat Pembangkang akan ketawa besar - sebab mereka punya rakan untuk menghentam dan menghancurkan kerajaan BN.

    5. Ingat pilihanraya ke 12, adalah satu amaran pada kerajaan BN Pusat, 5 negeri telah ditawan - sudah dapat kah sebab-sebabnya kenapa negeri-negeri ini telah ditawan oleh Pembangkang?

    6. Sepatutnya AMT UMNO tangani dulu apa yang berlaku dalam UMNO sendiri - kami pergi ke Penang - orang sana tanya - kenapa dan apa sebab kemarahan Dr. Mahathir sanggup meletakan keahlian seumur hidupnya dalam UMNO - apa penyebab nya sehingga Dr. Mahathir lupa akan maruah dirinya dan maruah UMNO -- kenapa Datuk Najib dan AMT UMNO fikirkan masalah ini. kami orang sabah mana tahu - tapi kami tahu juga lah ....

    7. Datuk Najib & Datuk Musa kena ingat - dan fikir lah semasak-masaknya mengenai perkara ini - perbuatan Dr. Mahathir dan pemimpin-pemimpin dalam UMNO itu lebih keji, kejam dan lebih hina - adakah patut saudara sanggup makan daging saudaranya sendiri, sanggup jatuhkan maruah sedaranya sendiri,sehingga seluruh dunia tahu - seolah-olah PM Pak lah seperti duri dalam daging dalam UMNO - dan seolah-olah tidak layak jadi Presiden UMNO - patut Dtk Najib & Dtk Musa serta pemimpin dalam UMNO ambil perhatian serius mengenai perkara ini. Mana maruah orang-orang UMNO - tidak malu kah PM - Presiden UMNO dicaci, dihina, dibantai oleh ahli-ahli UMNO sendiri ?

    8. Selepas keputusan pilihanraya ke 12 diketahui umum - UMNO mula bercakaran sesama sendiri, bantai sesama sendiri - yang sedihnya lagi sanggup hentam PM - Presiden UMNO - kami tidak heran itu memang budaya UMNO - fasal mahu jawatan dalam parti pun sanggup caci mencaci - sanggup berpukol - segala-galanya sanggup demi merebut jawatan dan kekayaan - itu lah budaya orang-orang UMNO.

    9. Masalah UMNO sendiri belum ditangani - sekarang timbul pula kes mahu heret Dtk YTL ke mahkamah - guna BPR - ada saja cara kerajaan pusat mahu jatuhkan Dtk YTL & SAPP - supaya tutup mulut - begitu juga dengan kes Dtk Anuar timbul cerita lagi mengenai kes liwat - sampai bila kerajaan pusat mahu buat kerja-kerja taktik kotor ini ?

    10. Mana-mana saja pemimpin yang bersuara pertikaikan soal kepimpinan kerajaan pusat - habis mahu dijadikan mangsa - tapi mana-mana yang sanggup jadi pak turut, sanggup jadi kerbau - selamat lah, macam kes Dtk Osu Sukam yang makan duit AS1.8 juta kerana berjudi, senyap terus, buang kes, sebab Dtk Osu ahli UMNO yang setia dan banyak pengikut - masa pemilihan AMT UMNO boleh tolong dapatkan undi - jadi Dtk Osu sukam selamat -kes tutup - tapi rakyat tak akan lupa dan tak akan tutup mulut. Jerung-Jerung yang banyak buat maksiat, jenayah, rasuah, tipu pun banyak dalam UMNO - selagi mereka tu taat setia - selamat lah mereka.

    11. Sejak UMNO masuk sabah, ramai orang-orang sabah yang menjadi ahli - lupa diri, lupa agama, lupa halal dan haram, lupa anak bini, dalam kepala mereka hanya fikirkan jawatan , duit dan projek - bila masa pemilihan top 10 sana lah kita tengok gelagat ahli-ahli UMNO - sanggup jatuh menjatuhkan, sanggup caci mencaci asal menang jadi perwakilan top 10 - kerana mereka tahu habuan-habuan yang akan diterima nanti - dapat tambang free, hotel free, makan free, cewek pun free, pak haji yang tak tahu dangdut pun pandai dangdut bila sampai KL jadi perwakilan, asyik dapat duit sogok - satu malam beribu duit masuk - sekejap-sekejap ada baruah ketuk pintu hantar pekeras - balik dari KL, handphone sampai 4, untuk pujuk bini dirumah - bagi pampasan atas kecurangan mereka di KL lah. Nah DTk. Najib, Dtk Musa bila nak benteras gejala-gejala buruk yang berlaku dalam kepimpinan UMNO ni ?

    12. Trend ini akan berterusan - kita tengok lah Dec nanti - semasa Perhimpunan UMNO - bermula saja mesyuarat-mesyuarat di cawangan dan bahagian UMNO - mulai lah kempen urat saraf - tidak kira apa cara - yang penting menang jadi perwakilan top 10 - mahal nilainya.
    alahai ini lah Budaya yang diagung-agungkan oleh UMNO.

    Makanya sabelum Dewan tertinggi BN mengambil keputusan mahupun tindakan terhadap SAPP - cermin-cermin lah dulu kepimpinan UMNO itu sendiri - lihat lah apa jadi dengan Presiden MIC, Presiden MCA dan termasuk lah beberapa orang pemimpin-pemimpin UMNO itu sendiri - rakyat telah menghukum mereka pada pilihanraya ke 12 - jangan samapai pilihanraya ke 13, BN ranap terus - mungkin tak sampai pilihanraya akan datang - BN sudah hancur lebur - kalau masalah yang disebutkan diatas tidak ditangani - terutama sekali masalah dalam UMNO sendiri -

    Kesimpulannya - tindakan SAPP itu tidak salah dan ianya wajar - kerana SAPP menyuarakan rintihan rakyat yang selama 45 tahun dianianya oleh kerajaan pusat - mereka menyuarakan tuntutan dan meminta hak rakyat - SAPP meminta hak rakyat sabah bukan kacau hak orang. Sebaik-baiknya tindakan SAPP itu diterima baik dan jadikan ianya pengajaran dan ambil perhatian serius - kalau Dewan Tertinggi ambil tindakan SAPOP dipecat - maka akan ramai lah suara-suara rakyat menghentam kerajaan BN - percaya lah !

    Dan tiada sebab SAPP harus memberikan surat tunjuk sebab - sedangkan tindakan SAPP sudah pun menunjukkan sebab-sebabnya diatas tindakan mereka - kita harap pemimpin BN pusat - buka mata dan telinga - teliti baik-baik jangan sampai keputusan yang dibuat akan merugikan dan menyusahkan BN sendiri - kami masih sayangkan BN -tapi bagi lah pemimpin-pemimpin kami disabah peluang mentadbir negeri kami sendiri.

    Kepada rakyat sabah - mari lah kita bersatu teguh menyukong atas tindakan SAPP - SAPP ibarat Lilin yang sanggup membakar diri mereka demi menuntut hak rakyat sabah. Kalau darah yang mengallir dalam tubuh kita ini adalah darah rakyat sabah tulin / asli, jangan kita biarkan SAPP berjuang sendiri - bersatu kita bertambah teguh - biar putih tulang jangan kita putih mata - fikirkanlah nasib dan masa depan anak, cucu dan cicit kita .....

    ReplyDelete