Friday, June 27, 2008

SAPP kena 'surat tunjuk sebab'

Parti Maju Sabah (SAPP) diberikan surat tunjuk sebab - kenapa tidak boleh dikenakan tindakan disiplin terhadapnya - dalam masa 30 hari akibat keputusan parti itu cuba membawa usul undi tidak percaya terhadap perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

17 comments:

  1. Apa salahnya bila Datuk Yong express kesusahan rakyat sama kerajaan pusat dan incompetence of PM kita? Sebab jika kerajaan pusat tidak tukar sikap mereka terhadap Sabah, rakyat akan marah pada wakil rakyat SAPP. Bukankah wakil rakyat sepatutnya tolong rakyat?

    PBS, LDP and PBRS adalah parti2 yang musuh dalam selimut dalam BN.

    I was chukled with so-called show-cause letter issue to SAPP. We Sabahans are SICK of too much politiking instead of to help the poor rakyat Sabah are suffering from the threat of PTI and poverty for donkey years. Walk the talk!

    Api Api Branch

    ReplyDelete
  2. SAPP should just leave BN. Why? Let me share my experience as follows:

    1. Kelmarin 25 June adalah hari gaji bagi kakitangan kerajaan dan sebahagian kakitangan swasta.

    Seperti kebiasaannya hari gaji adalah juga hari membelibelah barang2 keperluan rumah. Kalau lawatan saya ke Ranau tempohhari menemukan saya dengan seorang ibu tunggal yang menyara hidup dengan menjual pucuk paku, lamiding dan rebung, kali ini pula saya ditemukan dengan seorang kakitangan kerajaan yang mempunyai 7 orang anak yang masih bersekolah.

    Menurutnya dia membawa pulang gaji bersih lebihkurang RM2,000 sebulan iaitu setelah ditolak EPF, cukai pendapatan, pinjaman perumahan dan kereta. Kalau dulu dengan RM2,000 itu dia sekeluarga hidup agak mewah juga kerana dapat menjamah daging ayam dan ikan hampir setiap minggu.

    Bulan lepas dia masih mengikut cara hidup sebelumnya dan mendapati RM2,000 itu jauh dari mencukupi. Dia terpaksa mengeluarkan sedikit wang simpanan ASB untuk menampung perbelanjaan. Kelmarin dia lebih berhati2. Tetapi seperti juga ibu tunggal di Ranau itu, dia hampa tidak dapat mencari beras 30% hancur yang biasa diniagakan dengan harga RM18 bagi 10 kilo. Yang ada cuma versi RM28 bagi 10 kilo. Dia malah semua orang hampa melihat harga barang2 keperluan meningkat hampir 20%. Dia mengeluh yang bulan ini terpaksalah juga dia keluarkan wang simpanan ASB yang disimpan khas untuk masa depan anak2.

    Kedengaran dia berbisik pada isterinya yang mereka terpaksa jual kereta Wira 1.5 mereka dan membeli Kancil bagi menjimatkan wang minyak. Kedengaran juga bisikan yang mereka kena batalkan rancangan membawa anak2 ke KFC yang biasa mereka lakukan sekali sebulan. Kelihatan juga si isteri meletakkan balik sabun kain jenis liquid dan menukarkan dengan sabun kain buku. Kelihatan juga anak-anak meletakkan balik makanan kegemaran mereka dan menukar kepada jenis yang lebih murah.

    Dia juga mengeluh kerana anak-anaknya yang kini menuntut di IPTA dan IPTS meminta supaya elaun bulanan mereka dinaikkan. Seorang anak memberitakan yang dia kini terpaksa makan nasi berlaukkan maggi mi saja demi menjimatkan perbelanjaan.

    Kalaulah seseorang yang menerima gaji bersih RM2,000 (nilai RM2,000 kini tidak ubah seperti RM1,000 sahaja) terpaksa mengubah cara hidup begitu drastik, saya tidak dapat bayangkan bagaimana mereka yang berpendapatan lebih rendah meneruskan kehidupan. Kehidupan mereka di rumah dan kehidupan anak-anak yang masih belajar. Akan tamatkah pengajian mereka? Hanya masa akan menentukan.

    Yang saya pernah lihat, ibu tunggal di Ranau itu kini jalan kaki selama 4 jam pergi balik untuk menjual hasil pungutan di tamu demi membeli 10 kilo beras, garam dan seekor ikan masin.

    Bila saya terbaca akhbar pagi tadi seorang menteri wanita menyarankan supaya rakyat harus mengubah minda, saya hampir saja berteriak. Apakah rakyat selama ini bodoh? Apakah rakyat selama ini malas?

    2. In the mid-term budget review there was nothing given to Defence and other relevant Ministries to beef up the army, police and immigration personnel in Sabah. The so-called massive operation to flush out PTI is nothing more than a lip service.

    Saya bertekad selagi tidak ada pembelaan keatas rakyat, pantang BN memerintah selepas pilihanraya akan datang.

    ReplyDelete
  3. Melayu punya malaysiaJune 27, 2008 at 3:46 PM

    hehe..saya sudah cakap banyak kali,sekarang tengok itu hebat punya ah yong macam mana buat.hehe.Dia boleh menang,i potong !!!

    ReplyDelete
  4. melayu punya MalaysiaJune 27, 2008 at 3:47 PM

    dulu ada banyak anjing bising..bising...mana mereka sekarang?takut?balik rumah tidur kah...hehehehe

    ReplyDelete
  5. We stand firm in the comments posted in "Government proposal on immigrants in Sabah backfires".If SAPP holds dear to their hearts on the plight of the people and justice for the divine state of Sabah,LEAVE BN.

    Wouldn't your answer to the show cause letter be similar in nature to what you have profess with conviction?Mr.Yong let us not loose sight as to the very basis on what was started.

    While the people of Sabah,have hail your strong advocation of injustice,any attempts to hoodwink the people will result in a catastrophic tsunami.

    ReplyDelete
  6. Sabah bukan orang Melayu punya tau tak? Jangan masuk campur hak bumiputra di kawasan Sabah. Pencuri Melayu pergi balik kamu punya Semanjung la. Sabah bukan kamu punya kawasan, nanti orang Dusun potong kamu punya tontolu baru tau.

    ReplyDelete
  7. pangait datang ! pangait datang !!!
    NAJIB : lariiiiiiiiiiiiiii tontolou sia nanti kena potong...

    ReplyDelete
  8. Mr Yong, Mr Abdullah promises RMbillions for Sabah. We get promises after promises after promises.

    BUT there are not least than 30% Sabahan having 'ubi kayu' and 'ubi manis' as their staple food. And they ate them with 'garam' and if they have enough money, with 'ikan masin'.

    Go to Pitas, Beluran and Kinabatangan and you know what I am talking about.

    ReplyDelete
  9. New Cabinet:



    Prime Minister - Anwar

    Deputy Prime Minister - Lim Kit Siang

    Agriculture Minister -

    Community Minister - Yong Teck Lee

    Culture Minister - Farish Noor

    Defence Minister - Azmin Ali

    Education Minister - Nga Kor Ming

    Environment Minister - Teresa Kok

    Finance Minister - Tony Pua

    Foreign Minister - Ramasamy

    Health Minister - Tan Seng Giaw

    Home Minister - Anifah Aman

    Information Minister - Jeff Ooi

    Law Minister - Teng Chang Khim

    Manpower Minister -

    Sports Minister -

    Technology Minister -

    Trade Minister - Khalid

    Transport Minister - Liew Chin Tong

    ReplyDelete
  10. 杨德利要崛起为沙巴反对党霸主!!!


    杨德利带领其沙巴进步党突然把枪口对准首相阿都拉,全国上下都被他这一个动作所震撼。

    人们所不了解的,不是杨德利本身如何与国阵起了利益上的冲突,而是以其如此一个蚊子党,竟然胆与强大的国阵巨人对着干,它的目的何在?其后面的老虎是谁?直到今日国阵也不敢冒贸然对他们开刀。

    其实,杨德利所作出此欲投首相不信任票的举动,不是一时间的冲动,而是经过严密的思考和谨慎的行动。有别于西马和东马邻州砂拉越,沙巴人长久以来都有一种傲骨,不畏强权而敢于反抗。

    沙巴人视本身为成立马来西亚的一个重要组成分子,而不等同于西马其中一个州,地位应该与整个西马联邦同等。在成立马来西亚的时候,联邦政府愿意付于其保障州内司法、土地和入境事务自主权等的21契约条款,可是成立马来西亚后的五十年来,在掌权者的有心的行为下,逐渐侵蚀着契约中的内容,甚至将州内丰富的资源,收归国有来发展西马各州,对于沙巴州内的发展长久以来获得不公平的待遇。

    因此,身怀反骨的沙巴人在数十年来,多次出现反国阵的浪潮,尤其在90年代爆发的第二波反潮,当时由在野的沙巴团结党上台执政,杨德利本人就是团结党中其中一位重要的创党人物。在团结党推翻国阵上台执政,加入国阵到退出国阵,杨德利本身就是党内一位鹰派人物,就如党主席拜林曾说过,力促党退出国阵加入替阵,杨德利本人就是党内的那个推手。

    日后,杨德利在国阵的祝福下,毅然退出团结党,成立沙巴进步党,并在推翻团结党,成为一名国阵功臣;直到如今沙巴进步党仍然不像州内以前的华基政党般逐渐泡沫化,足于证明杨德利本人就是一位杰出的机会主义者分子。

    当年沙巴团结党的崛起,与其拥有沙巴最多人口的族群卡达山与杜顺族有莫大的关系,它成功的利用“淡布南精神”将所有这个人口最高的族群团结在一起,再加上华人票,足于轻松获得大多数议席而执政,只要掌握住这个组群的心就可长久屹立不到,完全可以不看国阵的脸色。

    只可惜在马哈迪领导下的政府,为了夺得这个州政权,不惜设计巫统东渡、大规模增加回教徒土著的议席,超过纯卡达山杜顺的议席,并且通过“马哈迪计划”,给于回教徒非法移民公民权,借此冲淡卡达山杜顺的人口比率,另一方面采取分化的政策,引诱跳槽,以致瓦解团结党。利用分化的政策,让原本拥有自主权的州政府,沦为唯命是从,甚至连首席部长都是由首相来任命的可怜状况,让沙巴完全丧失了本身的自主权。

    非法劳工的问题,再加上石油税收问题、棕油双重税收等问题,其实在沙巴州近年来已经酝酿着另一波的反潮,只是苦于尝了多年来在野党执政的苦果,加上1994年全国大选所吸取的经验,才不敢冒贸然投选反对党。

    因此,唯有在西马双线制的成型下,沙巴的反对势力才有抬头的一天;在三月八日的全国大选中,沙巴州的反对党只能获得一国一州议席,原因是在于州内缺乏有实力的本土反对党,对那些东渡的西马政党,如民主行动党最多只能够获得4个席位,完全不能撼动州的江山;其他如公正党、马华、国大党和民政党等,完全不可能得到州民的青睐;这与州民的排外心里有关,即使是巫统也只能打着沙巴巫统的旗号,由本地人来领导。

    乘着三月八日后的机遇,沙巴进步党欲乘着这股反风,来填补这个势力真空,希望崛起成为一个大党,不完全没有道理。若不寻求改变,沙巴进步党永远在国阵内都只能保留为一个蚊子党,甚至有一天会像西马的人民进步党和民政党般逐渐在洪流中被泡沫化。

    有实力的本土反对派政党的出现,必然会像1994年一样,将盘踞多年的民主行动党连根拔起,并可以将州内所有的反对势力集中起来,成为一个有实力的大党。进步党虽然是个华基的政党,但是杨德利在担任首席部长的日子,并多年来在地方势力的经营,在土著中的实力,这是其他的华人政党不能匹比的地方。

    ReplyDelete
  11. 马哈迪阿都拉安华一个“漏油”的汉堡包?

    汉堡包的油!咱们谈这种油,就不可不谈马哈迪,阿都拉和安华。

    现在大家也许会有同感,那就是过去和现任政府的管理不当,造就了很多的行政及施政的偏差,所以我们先谈马哈迪、阿都拉及安华的改革意识,

    阿都拉:

    2004年大选后,他有时间了,但他没做!有如湿了水的炮竹,该响的没响!

    民众不爽时,他做一点,如近来的反贪污改革及对1998年司法危机中被辞退的法官做出赔偿等等,有做一点,看一下的谨慎,是有点诚意不足,至少可以肯定他是被动的。

    所以他不是改革家,他是“被动家”(“被人堆”《用广东话念》)!

    马哈迪:

    在位22年,有很多时间他在改,再改,又再改,改到咱们身为人民的被蒙在鼓里,也半梦半醒的“投国阵”。

    马哈迪在位期间,司法及立法若隐若现的会有政府影子,“林甘”短片让我们从梦中醒来,当政期间他将安华拉进巫统,也许是真心想改变巫统,让他平步青云,短期内升得比美国的太空梭还高,这一点开始马哈迪防范起来了,之后就是咱们所知道的,安华由太空跳入牢狱。

    所以他认为他是改革家,因为他善改,又善革(革掉“不听话”的人),但人民不认为他是。

    安华:

    以魅力型的领导,出色的交际能力,说服力十足的前副首相,以北宋名臣王安石理念为榜。记得当时他出访中国,高调的拿出王安石为学习对象。

    那为什么是王安石,为何不是商鞅,为何又不是张居正,那么春秋的管仲,明朝的刘基呢?

    王安石所处的时代,是个既有内忧又有外患的朝代,那安华打出王安石这张牌,是想影射当时的政情呢?还是他有胸怀大志,有生之年想除弊立新,建功立业!当时,他大可守株待兔,以副首相接替马哈迪,位子坐正了才来改革,但为什么安华不能耐心等待?为什么马哈迪要革除安华而不断的搞了很多个“莫须有”的罪名(检察官撤销几条对安华的指控)。

    我觉得安华不是没耐心,而是马哈迪察觉的早,由安华出访美国,当局以隆重规格接待当时只是副首相的安华,在国外他也是结交不少重要的政治人物,而且安华在国内也拥有很强的拥护者,与在野党领袖也没大过节,这可让马哈迪坐吃不安了。

    对以应付那时的经济难题,两人意见难以容忍对方,双方都冒着极大的政治风险,也只有摊牌这一招了。

    308后,更加能看到安华的改革意识,结合反对势力,及他个人政治谋略,不难想像就他是一位改革家,还有至少他让人感觉到他是。

    现在马哈迪像一片盖头的芝麻面包(汉堡包),阿都拉像一片又香又油的牛肉片,而安华呢?他就是下面的那片贴着牛肉片又吸取它的“油”的面包。

    压得越紧,下面的那片面包,就越肥咯!

    http://tabletalks-susuteh.blogspot.com/

    ReplyDelete
  12. 伟大的国阵政府


    伟大的国阵政府宣布允许汽油猛涨41%,又要上调电费19%,已让人民雪上加霜。人民生活困苦已不是三言两语能表达;其影响的范围是无限的。

    无可否认的原油价格不断上升已是无可避免的,这也是趋势。伟大的国阵政府在这个课题上的处理和应对,使我获益良多。
    (1)制定政策有如做生意:
    配套策略:津贴只让部分的有车阶级的人“获得”(不敢说优惠)。基本上人民获得高消费,所谓的生活水平提高。(不敢说通货膨涨)

    (2)照顾大客户:
    国油和大道公司是国家的大客户要给101%照顾和服务,它要什么,做什么都是应该的,应给的。人民的不满,由他,因为多一个你和少一个你都无所谓。(市场经济是照顾有$$$的人,人民还是算了吧。)

    (3)包装和形象:
    在这个年代包装和形象是很重要的,为了要展示你的高高在上,你的物超所值,你是高不可攀,你是德高望众等,大房车、豪房、高消费等是必要的,有时要做点令人民百思莫解的事情:如挥霍上太空,买军火,建无人要的港口等。还要给你的另一半或家人在消费上挥霍如水,这样才能表现你对另一半或家人照顾。(展示你的产品和服务所得到的好处。)

    (4)以人民为本:
    当人民生活困苦时,一定要替人民讲话,同时要和人民站在同一阵线。(只讲不做)你只要“象征式”就行了。
    政府实行撙节政策每年省20亿,伟大的国阵政府表面看来,好像转用来协助人民。以我个人认为,那根本就是无谓的开支。削减正副首相及正副部长的娱乐津贴10%,那只是削减娱乐津贴,其它津贴呢?

    (国阵政府有个怪现像…担心大企业赚不够,不管人民吃不饱…)哈!哈!太得意可爱了


    大馬向俄羅斯購買太空船做紀念!


    (吉隆坡訊)科學、工藝及革新部長拿督斯里賈馬魯丁透露,政府目前正在考慮向俄羅斯購買載送大馬太空人錫慕查化升空的聯合號(Soyuz TMA-11)太空船。 

    他表示,在現階段正在收集各方的意見包括國會議員,因為後者是全國的人民代議士。

    他說,俄羅斯政府之前獻意大馬購買上述太空船,作為首名大馬太空人升空的紀念,政府正在考慮中。

    他是在週一出席國陣後座議員俱樂部設宴招待錫慕查化和華育茲回國的歡迎宴後,向媒體這麼透露.



    原来这就是其中一个汽油起价的真正原因!
    马来西亚人民,你们醒醒吧!我们还有多少钱可以给刮阵狗政府浪费掉?俄羅斯政府已经很多次把马来西亚政府当做是一条无脑的大水鱼了。。。买了軍火,再买米格战斗机,现在又要买太空船,买来干嘛?來打星球大戰吗?但是想深一点,其实刮阵狗政府一点都不笨, 因为如果购买成功,那班杂种狗官又不知多少亿钱進了自己的口袋!为将来倒台时用来走佬落跑时用的!




    新闻来源:
    http://thefreemedia.com/index.php/news/redirect/20788

    ReplyDelete
  13. It is heart wrenching to read about the single mother in Ranau, or the family who had to abandon their family plans to eat out at least once a month. But in reality, they are cases much worse, and we can only imagine how they get by.

    It is disgusting that our govt make statements publicly urging us to change our lifestyle to cope with the recent price hikes. Can they prove that they themselves are changing their lifestyle? Have they stopped taking potential business partners to fancy dinners? Have they stopped flying in their personal jets to destinations we've never even heard before? Have they stopped driving in their mercedes benz and start taking buses to work? One must really be shameless to even dare tell the rakyat to change their lifestyle when he/she is unaffected by the sudden hike. Orang cakap "Tebal muka"..

    Truth is, everyone is forced to think and re-think before purchasing something, while the high and mighty carry on with life blissfully.

    It is sad that when its time for that single mother to send her child to school, that child might not get what he truly deserves, a chance to be educated. Why? because at a tender age of 6, he is forced to help his mother at the tamu, sell vegetables wherever possible and walk 4 hours to get home. School, u say? What school?

    A lot of us here are sick and tired of those damned people running our country. But what do we achieve by commenting on blogs? Does Pak Lah read what we write? Maybe not...

    Datuk Yong, you are our voice. Many in the govt try to question your motives and bring up your past to instill doubt in the rakyat, but we truly want change in Sabah, and we hope that many more will support your cause. Do not disappoint us.

    ReplyDelete
  14. Good SAPP poster on how it intends to reply:

    Here:

    http://mob1900.blogspot.com/

    ReplyDelete
  15. SAPP doesn't have to waste time explaining to those idiots. You are doing what Rakyat Sabah want, ie, VOICE!Our country cannot be run by a half baked pumpkim who tries to patch up here and there to cover all his ill policies and mistakes. If those BN monkeys still want to punish SAPP, jangan alang2, sack lah! Sabahan shall celebrate with SAPP once the word "EXPEL' is heard.We can expect a better tomorow. Syabas SAPP!

    ReplyDelete
  16. What is the point of giving a "show cause" letter when SAPP will eventually be expelled !!

    With UMNO, PBS, LDP, PBRS, MCA, GERAKAN, MIC having the majority votes against UPKO & the others in BN Supreme Council, SAPP will definitely be given the boot from the BN Family of the Country's Most Corrupted Leaders.

    Better to be expelled than giving reasons of the SAPP stand that would definitely be heard upon deaf ears of those cowards in BN Council.

    Once outside the BN, only "our SABAH RAKYAT with SAPP" war together with PKR, PAS and DAP against BN will herald the beginning of a new era for the PEOPLE of MALAYSIA.

    Look at USA, UK, France, Australia, Japan, South Korea ... the people power decides the government of the country.

    EXPELL SAPP is also the best opportunity and signal for SABAHANS to initiatea a new, matured, strong n accountable SABAH GOVERNMENT. AND A NEW PAKATAN RAKYAT FEDERAL GOVERNMENT FOR OUR BELOVED NATION !!!

    From:'ALL FOR ONE, ONE FOR ALL' MALAYSIAN RAKYAT

    ReplyDelete
  17. Kenapa SAPP tidak boleh diambil tindakan disiplin, sebab-sebabnya:-

    1. Apa yang disuarakan adalah rintihan rakyat Sabah yang selama ini tidak dipedulikan oleh Kerajaan Pusat, ini bukan soal peribadi dan bukan soal SAPP, YTL & SAPP sanggup menjadi lilin membakar diri mereka demi rakyat sabah, pemimpin dan rakyat mesti tahu membeza dan menilai, jangan salah menilai nanti buruk padanya.

    Patutkah mereka dihukum kerana perbuatan mereka menyuarakan rintihan rakyat ?

    Adakah tindakan membuang SAPP dari BN itu satu tindakan yang wajar dan bijak ?

    Fikir dulu, semasak-masaknya.......

    2. Cuba fikir tentang perbuatan Pemimpin-Pemimpin UMNO termasuk Dr. Mahathir mantan PM dan mantan Presiden UMNO, yang sanggup meletakkan keahliannya seumur hidup, meminta PM, Badawi letak jawatan, perbuatan itu lebih keji, lebih kejam dan amat memalukan, apa tidaknya, perbuatan mereka tidak ubah seperti memakan daging sedara mereka sendiri, sesama sedara bercakaran,dalam satu rumah bermusuhan, dan mereka minta PM letak jawatan atas tindakan mereka sendiri, bukan didorong oleh rintihan ahli-ahli UMNO, kenapa tidak dipertikaikan ? kenapa tidak difikirkan soal ini ? mana maruah orang-orang UMNO, yang terkenal dengan hormat dan sopan santun.

    3. Ingat kembali akan sejarah 1994pembentukan BN di Sabah, masa itu PBS sebagai Parti Pembangkang, kalau bukan SAPP yang di pimpin oleh Dtk. Seri YTL, yang dianggap sebagai Parti kecil, menyertai BN,tak wujud kerajaan BN disabah dan orang-orang UMNO tak kayaraya di Sabah sekarang ni.

    4. Jangan lah jadi manusia seperti "Kacang Lupakan Kulit" dan "habis manis hampas dibuang", atau kah memang benar orang Melayu ni mudah lupa ?

    5. kami tidak melihat pun bahawa tindakan SAPP tu berniat untuk keluar BN, dia hanya mahu menyuarakan perasaan dan rintihan rakyat sabah, memang tidak ada cara untuk meminta PM meletakkan jawatannya kerana SAPP bukan dalam satu parti, dan tindakan ini diambil setelah pemimpin-pemimpin UMNO sendiri telah meminta PM meletakkan jawatannya, kalau sebelum Pilihanraya ke 12 SAPP, bertindak, percaya lah habis hancur Kerajaan BN, keputusan pilihanraya ke 12 begitu runcing, jangan ingat SAPP parti kecil, rakyat akan dengar dan ingat akan perjuangan SAPP, kerana SAPP kerja untuk rakyat, turun padang, parti-parti lain kerja untuk poket sendiri, cari kekayaan sendiri. .

    4. Rakyat sabah,ingat pemimpin LDP apa yang dia perjuangkan ? mentang-mentang sudah dapat jawatan di KL, mulai hentam SAPP, ketara sangat angkat kaki, begitu juga dengan parti PBRS, menang 1 kerusi itupun menang kerana menipu, sampai sanggup pukol orang, dapat jawatan di KL, cukup bangga kah? apa yang mereka buat untuk rakyat sabah ?

    PBS - memang pintar, masa jadi pembangkang mereka rasa rugi, kekayaan tak dapat kumpul, jadi tak apa lah, mereka lupakan lah perinsip perjuangan mereka buat sementara, kami ingat lagi masa kempen pilihanraya 1994, mereka melaung-laungkan "sabah untuk rakyat sabah" tapi tak heran lah kalau hari ini mereka tukar haluan, mereka sudah tidak tahan sakit lagi, kumpul harta dulu, cari kesempatan dulu.

    Jangan ingat bila SAPP keluar BN, kerajaan BN akan kukuh, kerajaan akan rugi besar dan hancur, kerana SAPP benar-benar berkerja untuk rakyat, dan ini yang dikehendaki oleh rakyat, rakyat mahu parti dan pemimpin-pemimpin ambil berat masalah rakyat.

    Pemimpin-pemimpin Pusat harus ingat masa depan BN, apa yang kamu mau harap dengan pemimpin 3 stooges yang mau menyingkirkan SAPP? ketiga-tiga mereka mempunyai agenda tersendiri, kepentingan sendiri, cuba lah kerajaan pusat tarik jawatan mereka di KL, lihat apa reaksi mereka.

    Kepada Ketua Menteri Sabah, dan pemimpin-pemimpin sabah yang berjuang demi rakyat sabah, bertindak lah dengan waras, fikirkan risikonya., ingat pada sejarah , jangan seperti kacang lupakan kulit.

    Kami hargai tindakan Dtk Ghafur dan Dtk Anifah, kerana menolak jawatan di pusat, kerana mereka sedar mereka tidak mahu termakan budi dan tidak mahu menjadi kerbau ducucuk hidung, walaupun mereka adalah dikalangan pemimpin lama. Sebagai wakil rakyat mereka akan senantiasa menyuarakan ketidak puasan hati rakyat sabah, mereka tidak terikat dan mereka akan senantiasa berada di sabah.

    Kepada VK Liew, presiden LDP, politik baru setahun jagung sudah pandai mau hentam SAPP - VK liew u jaga u punya peribadilah, bila sudah loaded nanti jadi menteri, u jaga lah dan dermalah kepada GRO di Strawberry Pub tu ya.

    Kepada Dtk Najib & Dtk Musa bijak lah membuat keputusan, jangan didorong oleh perasaan dendam dan sakit hati, kerana salah langkah kerajaan BN akan hancur dan binasa, kami masih sayangkan BN, jangan kerana saekor nyamuk kelambu nak dibakar, masaalahnya sekarang adalah PM, Pak Lah Badawi adalah nyamuk itu.......nyamuk yang selalu mengantuk, dia kan baru kahwin selalu ovetime dah tak ada mood lagi nak tadbir negara, bagi lah dia rehat agar dia boleh selalu habiskan masanya bersama isteri barunya, timbang rasa lah sikit, jangan biarkan negara ini hancur gara-gara kepimpinan PM yanglembab dan kelihatan letih dan mengantuk saja.

    Mari kita lihat dan kaji akan tindakan pemimpin-pemimpin UMNO sendiri yang telah memalukan PM dengan meminta dia meletakkan jawatan, dimana tindakan ini lebih kejam dan keji,kerana ini diibaratkan seperti anak melawan bapa, seperti sedara memakan daging sedarnya sendiri, sepatutnya perkara ini yang Dtk Najib dan pemimpin-pemimpin UMNO fikirkan lebih serius, tindakan mereka dan tindakan Dtk YTL sama saja tujuannya bahawa mereka berbuat demikian kerana tidak puas hati dengan kepimpinannya PM, cuma bezanya orang-orang UMNO bertindak atas peribadi mereka namun tindakan SAPP menyuaraakan rintihan rakyat sabah, itu lah bezanya.

    Maka jadi lah orang yang bijak membuat keputusan, jangan sampai salah langkah sehingga menghancurkan BN.

    Kalau SAPP dikeluarkan dari BN, Pembangkang akan ketawa besar, walau pun SAPP tidak menyertai Pakatan, tetapi mereka sudah punya rakan untuk menghentam dan menghancurkan BN,jadi Dtk. Najib dan Dtk Musa kena ingat itu semua, kami percaya ramai pemimpin-pemimpin di sabah tau akan keperibadian dan perjuangan Dtk YTL.

    Kepada rakyat sabah terutama sekali di Tawau, jangan lah amalkan budaya yang tidak baik, sikit-sikit tunjuk perasaan,jangan lah budaya di semenanjung itu dibawa ke sabah. SAPP sanggup jadi mangsa demi membela nasib rakyat sabah, mungkin kamu ni bukan rakyat sabah tulen, kerana kami tau ramai yang bukan penduduk tulen sabah sanggup buat macam tu asalkan dikasi bas free, makan free, duit poket. tolong jangan malukan rakyat sabah asli. kami bukan pengemis tapi kami mahukan hak kami.......

    ReplyDelete